Veelgestelde vragen
Heb je een vraag? Hieronder vind je antwoorden op de meest gestelde vragen over onze werkwijze, afspraken en voorwaarden. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op!

Algemeen
Waarom heet de organisatie KLESTEO?
KLESTEO is oorspronkelijk begonnen als een afkorting die staat voor:
•KLEding en
•Speelgoedbank
•Tiel
•En
•Omstreken.
Deze naam weerspiegelde onze focus op het ondersteunen van mensen in Tiel en omliggende gebieden met kleding en speelgoed. Inmiddels bedienen we een bredere doelgroep in de gehele regio Rivierenland. Daarom gebruiken we nu de bredere benaming: “Kleding- en Speelgoedbank Rivierenland”.
De naam KLESTEO blijft echter bestaan als herkenbaar en historisch onderdeel van onze organisatie.
Wat doet een kledingbank?
De kledingbank helpt mensen die tijdelijk geen geld hebben om kleding of schoenen te kopen. Wij geven hen twee keer per jaar een complete garderobe.
Hebben jullie ook speelgoed?
Ieder kind tot 18 jaar kan na het uitzoeken van kleding ook speelgoed uitzoeken in onze speelgoedbank. De afspraak wordt automatisch ingepland.
Is dit een landelijke organisatie?
Nee, er zijn allerlei regionale initiatieven die de Kledingbank-gedachte invullen. Je kunt bij ons alleen terecht als je in de regio Rivierenland woont.
Inleveren
Wat zijn de inlevertijden?
Maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 15.00 uur, en
zaterdag 11.00 uur tot 12.00 uur.
Hiervoor kun je langskomen zonder afspraak.
Waar kan ik kleding en speelgoed inleveren?
Ons adres is Medelsestraat 5, 4005VA Tiel, ook bekend als de oude dominee Van ‘t Hof mavo.
De ingang is aan de achterkant van het gebouw: inrijden aan de Grotebrugse Grintweg.
Wat kunnen jullie gebruiken?
Waar maak je ons erg blij mee:
- Trendy kleding en nachtkleding voor volwassenen, kinderen en baby’s
- Mutsen, sjaals, wanten en petten
- Schoenen (schoon, netjes en compleet)
- Hoeslakens, dekbedden, dekbedovertrekken
- Keuken- en theedoeken, handdoeken en washandjes
- Regenkleding en zwemkleding
- Sportkleding
- Babyspullen: van ledikantjes en kruiken tot flesjes en babybadjes
- Tassen, sieraden, riemen
- Compleet, onbeschreven en schoon: speelgoed, spelletjes, boeken en knuffels
- Werkende game computers (geen geweld of schietspellen)
Dit nemen wij alleen nieuw aan:
- Sokken
- Ondergoed, BH’s, leggings en panty’s
- Persoonlijke verzorgingsartikelen, denk aan: tandpasta, shampoo, scheerschuim, deodorant, haarproducten, billendoekjes, menstruatieproducten etc.
Dit kun je ergens anders inleveren:
- Kledinghangers
- Huishoudelijke apparaten
- Fietsstoeltjes
- Videobanden, CD’s en DVD’s
- Schietspellen, speelgoedpistolen en -geweren
Ik heb hulp nodig
Ik heb hulp nodig, kan ik rechtstreeks bij jullie aankloppen?
Je moet wonen in de regio Rivierenland en moet een afspraak maken voor een bezoek. Je hebt een pas van de voedselbank nodig, of een verwijzing van een hulpverlener. Meer over het aanvragen van een bezoek kun je lezen op de website onder “Ik zoek hulp”.
Hoe krijg ik een afspraak?
Hoe werkt aanmelden?
- Je hulpverlener kan je aanmelden door een e-mail te sturen naar planner@klesteo.nl met jouw gegevens.
- Heb je een geldige voedselbankpas? Dan mag je zelf contact opnemen via planner@klesteo.nl om een afspraak te maken.
Wij plannen een uitnodiging voor je, en sturen die uitnodiging per e-mail.
Heb je hulp nodig? Neem gerust contact met ons op!
Hoe vaak mag ik langskomen?
Tussen elk bezoek aan de kledingbank moet minstens 6 maanden zitten. Dit betekent dat je twee keer per jaar een afspraak kunt maken. Zo kunnen we zoveel mogelijk mensen helpen.
Welke spullen hebben jullie en kan ik iets reserveren?
Hebben jullie behalve kleding nog andere spullen?
Wij hebben kleding en schoenen voor iedereen. Hebben we ook handdoeken, beddengoed, babyspullen, sieraden, tassen, sjaals, mutsen, wanten, linnengoed of keukenspullen? Dan mag je die meenemen.
Deze spullen zijn extra, maar als we ze hebben, krijg je ze erbij.
Kan ik kleding of iets anders reserveren?
Nee, dat kan niet. Wij zijn afhankelijk van wat we aan donaties krijgen, en weten dus sowieso niet van tevoren wat we op voorraad hebben op het moment van je afspraak.
Hebben jullie ook grote maten?
Aangezien we afhankelijk zijn van wat er aan ons wordt gedoneerd kunnen we niet vooraf weten of we op het moment van je bezoek, je maat op voorraad hebben.
Wat kan ik verwachten bij een afspraak?
Wat kan ik verwachten bij een afspraak?
We raden je aan om samen naar de afspraak te komen (als gezin), zodat iedereen zelf kleding kan uitkiezen. Aan het begin van het bezoek laat je het ID-bewijs zien van iedereen die kleding wil.
Er is ook gelegenheid om de kleding te passen. Het passen wordt aanbevolen, zodat je zeker weet dat de kleding goed zit. Je hoeft niets mee te nemen dat je niet mooi vindt. Maar passen is verstandig, want ruilen is niet mogelijk.
Als iemand die een afspraak heeft niet mee kan komen, bijvoorbeeld door school of werk, zorg er dan voor dat je voor die persoon ook het ID-bewijs meebrengt en de juiste kledingmaten weet. Anders kun je geen kleding voor die persoon meenemen. Je kunt eventueel een paar kledingstukken als voorbeeld meenemen.
Hoe kan ik als hulpverlener iemand doorverwijzen?
Ik zou als hulpverlener graag een client gebruik laten maken van de kledingbank. Wat moet ik hiervoor doen?
Je kunt je cliënt helpen door een e-mail met de gegevens van de cliënt te sturen aan de planner via planner@klesteo.nl. De planner zal dan een afspraak maken.
De verwijsprocedure is tijdelijk aangepast, daarom is een verwijsbrief op dit moment niet nodig.
Meer informatie over hoe jij kunt helpen, vind je onder “Voor hulpverleners.”
Hoe kan ik jullie bereiken?
Hoe kan ik jullie bereiken?
Je kunt ons bereiken op verschillende manieren:
•Stuur een e-mail:
stuur een e-mail naar planner@klesteo.nl voor vragen over een afspraak,
of stuur een e-mail naar info@klesteo.nl voor algemene vragen.
•Bel ons: tel 085-8769987. Afspraken worden telefonisch niet verplaatst (daarvoor stuur je een e-mail naar de planner op planner@klesteo.nl).
•Gebruik de chatfunctie rechtsonder op onze website (klik op de chatbubble).
We helpen je graag verder!
Waarom nemen jullie de telefoon niet op als ik bel?
Onze kledingbank wordt gerund door vrijwilligers en die zijn hard aan het werk als de kledingbank open is. U begrijpt dat de telefoon niet altijd bemand is.
U kunt een e-mail sturen aan planner.kledingbank.tiel@gmail.com, u krijgt dan snel antwoord.
Wat zijn de openingstijden om in te leveren?
Inleveren kan bij ons van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 15.00 uur en op zaterdag van 11.00 uur tot 12.00 uur. Wil je buiten de openingstijden geen donaties voor de deur achterlaten? Zakken en dozen worden soms opengetrokken en over straat gegooid.